Aardwarmte in Rijswijk
Kostenonderzoek naar geothermie in vier Rijkswijkse wijken.

Samenvatting
In opdracht van de beleidsmedewerker energietransitie van de Gemeente Rijswijk (i.s.m. TU Delft) hebben wij een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor geothermie (aardwarmte) in vier wijken: Oud-Rijswijk, Kleurenbuurt, Hoornwijck en Muziekbuurt.
Het hoofddoel was te kijken welke buurt het handigst was voor een aardwarmtecentrale. We hebben hierbij vooral gekeken naar wat technisch kan en wat het kost (financieel haalbaar). We hebben onderzocht hoe de bodem eruitziet, hoeveel warmte er nodig is en of er plek is.
Resultaat
Locatiekeuze: Uit het onderzoek bleek de Kleurenbuurt (specifiek grasveld 2 nabij het Kruisvaarderspark) de optimale locatie, vanwege de beschikbare bovengrondse ruimte en de gunstige ligging nabij het Warmte LinQ-net.
Technisch & Financieel: * Scenario: Doublet-optie 2 (levering aan Kleurenbuurt & Muziekbuurt). * Bron: S-gesteentelaag (Schielanden/Nedersaksen) op 2000-2500m diepte (temp ~75°C). * Energie: Warmteproductie van 250 TJ/jaar, voldoende voor de warmtevraag. * Rendement: Totale kosten €24,88 miljoen vs. opbrengst €141,48 miljoen over 36 jaar. * Winstgevendheid: Terugverdientijd van 6,4 jaar met een geschatte winst van €105-112 miljoen.
Persoonlijke Reflectie
Rol: Planner Als Planner zorgde ik voor de structuur. Ik heb de deadlines bewaakt en de taken verdeeld, zodat we binnen de krappe 12 weken klaar zouden zijn. Het was een uitdaging om diepgang te combineren met snelheid ("professioneel tempo").
Persoonlijke Groei (Competenties) * Werkhouding: In eerdere projecten merkte ik dat mijn focus in de les soms verslapte door afleiding en doordat ik in de les maar één scherm kan gebruiken. Dit keer heb ik strenge lesplanningen voor mezelf gemaakt met deadlines per uur. Daarnaast ben ik strategisch gaan zitten (weg van afleiding) en heb ik mensen die kwamen buurten vriendelijk weggestuurd als het niet over O&O ging. Dit zorgde ervoor dat ik veel sneller werkte; ik had vrijwel geen huiswerk meer omdat ik alles in de les afkreeg. * Communicatie: Ik heb bewust gewerkt aan mijn toon. Waar ik voorheen soms kortaf kon zijn, nam ik nu de tijd om eerst goed te luisteren en samen te vatten wat de ander zei ("Bedoel je dat...?"). Ik vroeg mijn teamgenoten (Mohammed, Nouschka) wekelijks om tips. Zij gaven aan dat ik rustiger overkwam, en door handige vragen te stellen ("Begrijpen we allemaal waarom Optie B afvalt?") voorkwam ik misverstanden.
